Google Analytics to darmowe narzędzie, które oferuje szereg statystyk i danych, dotyczących sprzedaży online. Jeśli prowadzisz sklep internetowy koniecznie dowiedz się więcej o module e-commerce, w którym znajdziesz raporty z dokładną analizą skuteczności swojego e-biznesu.
Jak wdrożyć moduł e-commerce?
Trzeba pamiętać, że moduł e-commerce wymaga dodatkowego wdrożenia i nie jest domyślnie dostępny na koncie Google Analytics. Warto tu skorzystać z pomocy programisty, ponieważ konieczna będzie ingerencja w kod strony oraz otagowanie produktów w momencie ustawiania wybranych produktów.
Raport konwersji – do czego może Ci się przydać?
Ten raport nie jest zarezerwowany wyłącznie dla e-sklepów. Z powodzeniem mogą z niego korzystać strony internetowe, które mają ustawiony cel (np. wysłanie formularza kontaktowego, zapisanie się do newslettera). Raport konwersji może na przykład zgromadzić dane na temat użytkowników odwiedzających Twoją stronę, a także prześledzić liczbę otrzymanych zapytań ofertowych.
Prócz konwersji głównej, odnoszącej się do sprzedaży, warto przeanalizować także mikro konwersje. Mikro konwersje to mniejsze cele, które pojawiają się na drodze do zakupu. Dzięki ich ustawieniu, dowiesz się, na jakim etapie klient zrezygnował z finalizacji transkacji. Mikro konwersją mogą być na przykład:
- odtworzenia wideo
- wejścia na kartę produktową
- pobrania katalogu produktów
Pamiętaj, że warto wybrać takie mikro cele, które są zgodne z obraną strategią i przewidywanym zachowaniem potencjalnych klientów.
Jeśli nie zdecydowałeś jeszcze, co może być Twoja konwersją, możesz skorzystać z propozycji, jakie oferuje Google Analytics w panelu administracyjnym. Jeśli w proponowanych celach w raporcie konwersji nie znajdziesz nic dla siebie, możesz ustawić cele niestandardowe. Limit to 20 celów w jednym raporcie. Warto także przetestować różne konfiguracje w raporcie, włączając lub wyłączając poszczególne cele.
Sprawdź, jak zachowują się użytkownicy Twojego e-sklepu
Zachowania użytkowników to kolejny element, który możesz przeanalizować w raporcie konwersji. Aby dowiedzieć się więcej o procesie zakupu zbadaj dwa raporty:
- raport ścieżek konwersji
- raport przepływu celów
Dzięki nim zdiagnozujesz etap na ścieżce konwersji, na którym tracisz najwięcej klientów.
Aby wygenerować raport ścieżek konwersji w panelu administracyjnym GA dodaj kolejne kroki ścieżki w postaci docelowego adresu URL. Trzeba jednak pamiętać, że działanie to nie do końca pokazuje rzeczywiste zachowania użytkowników, a bardziej Twoją wizję na ten temat. System zbierania danych na ścieżce nie uwzględnia odchyleń od normy. Niestety taka ścieżka nie daje możliwości analizy niestandardowego przebiegu ruchu takiego jak: cofnięcie się do poprzedniego kroku, a potem kontynuowanie zakupu na ścieżce.
Wygenerowana ścieżka znajdzie zastosowanie nie tylko na sklepach, ale także stronach. Sam decydujesz, co ma ona przedstawiać. Nie musi dotyczyć procesu zakupowego, a na przykład pierwszej interakcji użytkownika ze stroną. Zauważ, że pokazuje ona wyłączenie konwersje w formie stron docelowych, a więc nie nadaje się ona do analizy zdarzeń.
Inaczej wygląda sprawa z raportem przepływu celów. Tutaj bez problemu przeanalizujemy nietypowe zachowania użytkowników w sklepie. Zachowania takie jak: porzucenie koszyka, cofnięcie się do poprzedniego kroku, czy wybór innej drogi do finalizacji transakcji, pomogą Ci sprawdzić efektywność Twojej strony pod kątem pozyskanych/ niepozyskanych konwersji. Dodatkowo zweryfikujesz, czy Twoja wizja zoptymalizowanej ścieżki klienta zdała egzamin w rzeczywistości. Raport przepływu celów wskaże Ci problemy i nieprawidłowości w sklepie, które uniemożliwiają klientom dokończenie transakcji.
Raporty e-commerce i ich zawartość
Zawartość raportów e-commerce pozwala skutecznie przeanalizować sprzedaż. Pierwszy raport jest podsumowaniem statystyk z przychodami, współczynnika konwersji oraz transakcji (w tym średniej wartości zamówienia).
Wedle potrzeby wszystkie dane możesz dowolnie ze sobą zestawiać wykorzystując oś czas. Zwróć uwagę, ze współczynnik konwersji jest tu rozumiany jako odsetek sesji zakończonych kupnem, a nie odsetek klientów, którzy sfinalizowali transakcję. Różnica jest tutaj bardzo znacząca, ponieważ jeden klient jest w stanie wygenerować kilka sesji. Tzw. „puste” sesje obniżają współczynnik konwersji.
Przykład: Twój sklep internetowy odwiedzają dwie osoby, które łącznie wygenerowały trzy sesje i tylko jeden zakup. Współczynnik konwersji w takim przypadku będzie wynosił 30%. Inna sytuacja jest w momencie, gdy mamy wygenerowanych 10 sesji przez dwie osoby i tylko dwa zakupy. Wtedy współczynnik konwersji wynosi 20%. Widzimy, że współczynnik konwersji zmalał, mimo, że liczba zakończonych transakcji jest taka sama.
Kilka słów o raportach skuteczności
Raporty e-commerce dają możliwość zmierzenia skuteczności sprzedaży, produktu lub grupy produktów. W raporcie skuteczności sprzedaży znajdziesz zestawienie przychodów i kosztów dla każdej transakcji. Na osi czasu zobaczysz zmiany w sprzedaży, jakie pojawiły się w danym okresie. Dzięki zastosowaniu segmentów w tym raporcie możesz sprawdzić także zależności między przychodami a ruchem z różnych urządzeń, czy źródeł.
Warto tu także wspomnieć o raporcie skuteczności dla konkretnego produktu. Zwróć uwagę na wskaźnik „Unikalne zakupy”, który pokazuje liczbę zakupów, w których zawarty jest dany produkt. Wskaźnik ten niestety nie uwzględnia liczby danego produktu na transakcję. Dlatego, aby zbadać liczbę zakupionych sztuk produktu w pojedynczej transakcji, wystarczy wykorzystać kolumnę „Ilość”.
Czy raporty e-commerce Google Analytics są dla Ciebie?
Raporty, jakie udostępnia Google Analytics dla sklepów internetowych mogą być wykorzystanie zarówno na poziomie podstawowym, jak i bardziej zaawansowanym. Wszystko zależy od tego, jak głęboko chcesz wejść w analizę danych. Powyżej omówione zostały tylko niektóre z wielu możliwości, jakie daje moduł e-commerce.
Z pewnością analizę raportów Google Analytics warto wdrożyć w swoje działania w e-biznesie. Dzięki nim poznasz lepiej zachowania swoich użytkowników i wyeliminujesz ewentualne błędy, wpływające na efektywność sprzedaży.
Autor: Anna Zalewska, widoczni.com